SYSTEM OŚWIATOWY GMINY
OŚWIATA - PODSTAWOWE PARAMETRY
169
Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym w wieku 3-6 lat
80,09%
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej
Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3-6 lat w placówkach prowadzonych przez Gminę Malechowo w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku z terenu gminy
13,26
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
2,25
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP
Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
411
Liczba dzieci w szkołach podstawowych
79,86%
Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej.
5,88
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej.
6,94
Wskaźnik efektywności zatrudnienia nauczycieli
Wskaźnik określa ilu uczniów potrzeba, aby sfinansować 1 umownie liczony etat nauczyciela.
SYSTEM OŚWIATOWY GMINY MALECHOWO W roku szkolnym 2022/2023
W 2023 r. Gmina Malechowo była organem prowadzącym dla dwóch publicznych szkół podstawowych z oddziałami przedszkolnymi oraz dwóch zespołów szkół, w skład których wchodziły przedszkola i szkoły podstawowe. System oświatowy gminy w roku szkolnym 2022/2023 tworzyły:
Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Górskiego w Lejkowie,
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Malechowie,
Szkoła Podstawowa im. Noblistów Polskich w Niemicy,
Zespół Szkół im. Mikołaja Kopernika w Ostrowcu.
Organizacja szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2022/2023
PRZEDSZKOLA
Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Dzieci w wieku 3-5 lat mają prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego, natomiast dzieci w wieku 6 lat mają obowiązek odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego. Zapewnienie warunków do spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz realizacji prawa do wychowania przedszkolnego jest zadaniem własnym gminy.
Aktualnie obowiązuje Uchwała nr X/76/2019 Rady Gminy Malechowo z dnia 11 czerwca 2019 r. w sprawie ustalenia planu sieci przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych przez Gminę Malechowo, od dnia 1 września 2019 roku.
W Gminie Malechowo dzieci objęte były opieką przedszkolną w:
Przedszkolu w Malechowie, w którym łącznie funkcjonowały cztery oddziały przedszkolne,
w dwóch oddziałach w Przedszkolu Zespołu Szkół w Ostrowcu,
dwóch oddziałach przedszkolnych w Szkole Podstawowej w Niemicy,
oddziale przedszkolnym w Szkole Podstawowej w Lejkowie.
SZKOŁY PODSTAWOWE
W Gminie Malechowo funkcjonowały dwie szkoły podstawowe i dwa zespoły szkół.
Aktualnie obowiązuje Uchwała nr X/68/2019 Rady Gminy Malechowo z dnia 11 czerwca 2019 r. w sprawie ustalenia planu sieci szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Malechowo oraz określenia granic ich obwodów, od dnia 1 września 2019 roku.
Kadra pedagogiczna oraz pracownicy administracji i obsługi
118,43
Liczba etatów pracowników ogółem zatrudnionych we wszystkich szkołach i przedszkolach prowadzonych przez gminę w roku szkolnym 2022/2023
81,43
Liczba etatów nauczycieli zatrudnionych we wszystkich szkołach i przedszkolach prowadzonych przez gminę w w roku szkolnym 2022/2023
37,00
Liczba etatów pracowników administracji i obsługi zatrudnionych we wszystkich szkołach i przedszkolach prowadzonych przez gminę w roku szkolnym 2022/2023
Nauczyciele wg stopnia awansu zawodowego w 2023 r.
W roku szkolnym 2022/2023:
liczba nauczycieli wg stopnia awansu zawodowego kształtowała się następująco:
nauczyciele początkujący - 17 os. (19% ogółu),
nauczyciele mianowani - 20 os. (22% ogółu),
nauczyciele dyplomowani - 53 os. (59% ogółu),
w ramach doskonalenia zawodowego nauczyciele doskonalili posiadane umiejętności, aktualizując umiejętności wcześniej zdobyte i uzyskując nowe. Ważnym elementem tego procesu był wzrost efektywności pracy szkoły poprzez systematyczny, profesjonalny i efektywny rozwój kadry pedagogicznej oraz zdobywanie kwalifikacji do nauczania dodatkowych przedmiotów, co w efekcie ułatwia prowadzenie polityki kadrowej jak i znalezienie zatrudnienia przez nauczycieli.